Možnosti léčby syndromu suchého oka

Léčba syndromu suchého oka je většinou tzv. symptomatická, to znamená, že se zaměřuje na odstranění obtěžujících příznaků. Základním krokem je zajištění náhrady slz s cílem dostatečného zvlhčení povrchu oka a úlevy od příznaků.
S ohledem na případná související onemocnění je nutno vzít v potaz řešení těchto potíží a případně zkonzultovat s lékařem nebo lékárníkem (1).

Ideální umělé slzy obsahují látky, které jsou oku vlastní a přirozeně se nacházejí v slzném filmu. Zároveň neobsahují konzervační látky, které mohou již podrážděné oči dále dráždit, způsobovat alergické reakce, narušovat lipidovou vrstvu slzného filmu apod. Ideální umělé slzy mají také dlouhou dobu použitelnosti i po otevření.

U mírnějších forem potíží, které se stupňují během dne, dostačuje aplikace umělých slz, které nahrazují primárně vodnou složku. Parametry vhodného přípravku splňují umělé slzy Hyal-Drop:

  • Rychle a účinně pomáhají podrážděným očím.
  • Osvěžují a uklidňují oči při pocitu suchosti, pálení nebo únavě způsobených dlouhým sledováním monitoru počítače či televize nebo pobytem v klimatizovaných a vytápěných místnostech.
  • Hyal-Drop neobsahuje žádné konzervanty, které by se usazovaly na čočkách a dráždily rohovku, proto jej lze aplikovat na oči i při nasazených kontaktních čočkách nebo k samotnému navlhčování tvrdých kontaktních čoček.
  • Díky patentovanému pumpičkovému mechanismu je doba použitelnosti umělých slz Hyal-Drop až 6 měsíců po otevření, zatímco většina ostatních očních kapek deklaruje řádově nižší dobu použitelnosti po otevření (1).

Pokud se obtíže spojené se syndromem suchého oka opakují a jsou tzv. chronické, lze je řešit pomocí umělých slz, které obsahují lipidovou vrstvu. To zejména v případech, kdy pacienta trápí problémy nejvíce ráno po probuzení a již neúspěšně vyzkoušel několik očních kapek. Nejpravděpodobněji se jedná o poškození stabilizační lipidové vrstvy slzného filmu, je tedy vhodné použít oční kapky, které podporují tuto vnější tukovou vrstvu. Při zohlednění těchto projevů syndromu suchého oka představuje volbu zvlhčujících očních kapek přípravek Artelac TripleAction:

  • Díky obsahu hyaluronátu, karbomeru, glycerolu a tukové složky podporuje činnost všech tří vrstev slzného filmu.
  • Představuje ideální prostředek pro pacienty, které trápí unavené, namáhané oči, cítí pocit cizího tělesa v oku, pocit pálení nebo nadměrné slzení.
  • Artelac TripleAction může být řešením zmíněných symptomů s chronickou charakteristikou.

Jak správně vybrat umělé slzy

Ve výběru formy umělých slz není pacient omezen. Nejvíce oblíbené, jak pacienty, tak i odborníky jsou však umělé slzy ve formě kapek. Mimo jiné existují umělé slzy ve formě masti nebo gelu, které mají za cíl působit delší dobu než oční kapky. Umělé slzy ve formě gelu nebo masti se doporučují spíše na noc. Nejenže působí delší dobu než kapky, ale rozmazávají vidění (zamlžují), proto se nedoporučuje jejich aplikace přes den (2).

Při výběru umělých slz je důležité vzít v úvahu jednak charakter, délku a intenzitu potíží a další subjektivní příznaky pacienta. Odborné informace by měl poskytnout oftalmolog nebo farmaceut. Výběr vhodného přípravku, umělých slz, je sice individuální, přesto bychom se jako uživatelé měli zaměřit také na obecná kritéria jako dlouhodobá sterilita i po otevření, dobrá snášenlivost očních kapek a nepřítomnost konzervačních látek.

Při výběru se tedy zaměřte na následující aspekty:

  • Je přípravek v očích dobře snášen?
  • Omezuje vidění? (Rozmazává či zamlžuje)
  • Obsahuje konzervační látky?
  • Má dlouhou dobu použitelnosti?

test: jak jste na tom se suchým okem?

Režimová opatření

Společně s aplikací umělých slz se také pacientům se syndromem suchého oka doporučuje dle individuálních možností maximálně dodržovat režimová opatření, jako např.:

  • Omezit dlouhodobý pobyt v prašném, zakouřeném či klimatizovaném prostředí.
  • Při dlouhodobé práci s počítačem si dopřejte pravidelné přestávky a nenáročná cvičení pro oči, kdy byste se měli během dne občas párkrát podívat ven z okna a střídat pohled na krátkou i dlouhou vzdálenost.
  • Nesměrovat ventilátory/topení přímo do očí.
  • Pobývejte často na čerstvém vzduchu nebo se alespoň pokuste v místnosti pravidelně větrat.

Důležitá je také úprava stravovacích návyků, jako je příjem vyvážené stravy s dostatečným množstvím vitamínů, minerálů a kvalitních tuků, úprava pitného režimu s dostatečným příjmem tekutin (nejméně 2 litry denně, pokud lékař neurčí jinak). Stravu lze kromě úpravy jídelníčku také doplnit užíváním doplňků stravy obsahujících omega-3 mastné kyseliny.

Desatero správných návyků při dlouhodobé práci s počítačem

Před monitorem počítače sedí většina z nás nejen znatelnou část dne v práci, ale poté si k němu nebo k televizi sedneme také při odpočinku nebo relaxaci doma. Oči o sobě mohou dát vědět občasným pálením či bolestí, nicméně dlouhodobá práce u počítače očím přímo neubližuje, spíše je unaví. Potíž je konstantní a relativně blízká vzdálenost monitoru od očí. K zaostřování na blízké předměty používáme oční svaly, které se při stejné a dlouhodobé činnosti přirozeně unaví. Očním svalům však můžeme snadno ulevit. Stejně jako u jiných svalů provedeme „strečink“.

  1. Dodržujte pravidelné přestávky. 5 minut po 1 hodině nebo 15 minut po 2 hodinách. Procvičujte oči pohledem do dálky.
  2. Pořiďte si moderní monitor, vyhněte se dalším zdrojům mihotavého světla.
  3. Umístěte monitor zhruba na délku natažené paže. Menší monitory sice můžete mít blíže, nedoporučují se však na celodenní práci.
  4. Nastavte si monitor tak, aby v něm nebyly vidět odlesky jiných věcí.
  5. Nastavte si optimální rozlišení obrazovky, případně velikosti písma, tak abyste své oči, co nejméně namáhali.
  6. Udržujte obrazovku v naprosté čistotě. Prach a otisky prstů snižují kontrast.
  7. Střídejte práci alternativními úkoly – např. telefonování, kopírování nebo porada s kolegy
  8. Seřiďte si svou židli nebo křeslo, na správnou výšku, abyste se nemuseli naklánět vpřed
  9. Důkladně zvlhčujte oči aplikací umělých slz.
  10. Dodržujte dostatečnou dobu spánku, ideální délka spánku je 7-8 hodin denně.

Cvičení očí

Níže uvedené cviky očí lze provádět kdykoliv a kdekoliv během dne a klidně i v kanceláři.

  1. Zkuste překrýt očí dlaněmi, aniž by došlo k přímému kontaktu. Při překrytí očí si představujte příjemné, spíše temnější barvy. Provádějte 2x denně po dobu několika minut. Stejným způsobem lze zavřít oči a nastavit obličej proti slunci. Vhodné je také častější mrkání, které pomáhá oči zvlhčovat.
  2. Známým cvikem je tzv. „Palming“. Jedná se o relaxační prvek, při kterém si nejprve promneme ruce, příčně přeložíme přes sebe prsty a otevřenými dlaněmi si překryjeme oči. Prsty necháme překřížené na čele, hlavu máme položenu v dlaních a lokty opřené o pevnou podložku. Techniku lze spojit s masáží očních svalů, což se provádí pokrčením ukazováčků a jemným stlačováním kloubů pod koutky očí u kořene nosu. Kloubem jemným tlakem 3x přejíždíme pod očima ke spánku. Poslední krouživý pohyb můžeme protáhnout od spánku k vlasům a nazpět dolů. Ukazováčky by správně neměly klouzat po kůži, spíše by měly zůstat na jednom místě a pohybovat kůží.
  3. Oční svaly se procvičují pravidelným přeostřováním a častým pohybem očí. Během přestávky se obecně doporučuje přeostřovat každých 30 vteřin z bližšího objektu na vzdálenější, zhruba na 5-10 vteřin. Další možností je sledovat bližší objekt po dobu 10-15 vteřin a pak se stejnou dobu upřít pohled na vzdálenější předmět a střídavě tak zaostřovat na blízko a dálku. Cviky provádějte několikrát za sebou.
  4. Cvičit oční svaly můžete také pohybem nahoru a dolů. Samotný pohyb provádějte pomalu, pravidelně a do co největších limitů. Cvičení opakujte přibližně 6x a k jeho provedení nepoužívejte žádnou sílu. Poté ještě můžete kroužit v jednom a pak opačném směru.

1) Palos M. Syndrom suchého oka. Med. praxi 2011; 8(6): 276–279
2) Troiano P, Monaco G. Effect of hypotonic 0.4% hyaluronic acid drops in dry eye patients: a cross-over study. Cornea. 2008; 27(10):1126-30. doi: 10.1097/ICO.0b013e318180e55c